Ο μεθοριακός σταθμός Νίκης Φλώρινας το 1967
Γράφει ο Σπύρος Παπαχαρίσης |
Ο μεθοριακός σταθμός Νίκης Φλώρινας, όπως μας πληροφορεί ο Μίκης Κοντοτόλιος, ξεκίνησε να κατασκευάζεται κατά τα έτη 1957 ? 1958 με επίβλεψη του εντεταλμένου από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού μηχανικό, Μπουγάτσο.
Το έτος 1959 στεγάσθηκαν οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες:
- Έλεγχος Διαβατηρίων Νίκης, διοικητής Λουκάς (1954)
- Τελωνείο Νίκης, τελώνης ο Χαρίλαος Σακελαρίδης, ο πρώτος εγκατεστημένος τελώνης, ύστερα από την εμπόλεμη κατάσταση (1955)
- Γραφείο Τουριστικών Πληροφοριών, το πρώτο εγκατεστημένο γραφείο στον σταθμό (1960)
Αρχικά είχε απαγορευθεί η διέλευση βαρέων οχημάτων λόγω ακατάλληλης δομής των δρόμων. Ο προορισμός των διερχόμενων επιβατών και οχημάτων ήταν κυρίως προς την Αθήνα. Ο σταθμός υπήρξε δεύτερος στην τάξη σταθμός εισόδου από βορά και από πλευράς συχνότητας διέλευσης μετά τον συνοριακό σταθμό Ευζώνων.
Οι φωτογραφίες έχουν ληφθεί στις 30/9/1967 και προέρχονται, από το αρχείο του Μίκη Κοντοτόλιου.
Στην «Ελληνική Φωνή» φ. 1315, 10/10/1959 διαβάζουμε:
«Εις το συνοριακόν χωρίον Νίκης ανηγέρθη και παρεδόθη εις τον Ελληνικό Οργανισμόν Τουρισμού ένα θαυμάσιο τουριστικό περίπτερο, με πολυτελή εμφάνισι και εφάμιλλο των καλλιτέρων ευρωπαϊκών. Το εν λόγω περίπτερον εντός ολίγου θα μισθωθή και θα επιπλωθή και θα δωθή εις την εξυπηρέτησιν των ξένων τουριστών. Δεν υπάρχη καμμία αμφιβολία ότι δια του περιπτέρου τούτου θα εξυπηρετηθή τα μέγιστα ο τουρισμός μας δεδομένου ότι η Νίκη είναι η Δευτέρα δια ξηράς σημαντική είσοδος των ξέων τουριστών εις Ελλάδα. Και τούτο είναι σημαντικόν και δια την πόλιν μας, η οποία και δια της νέας τουριστικής οδού Νίκης ? Φλωρίνης, θα κερδίση οπωσδήποτε έναν ζηλευτόν αριθμόν ξένων τουριστών»
Προσθήκη 15-08-2024
Από την σελίδα του Κυριάκου Γκλεζάκου στο fb παραθέτουμε:
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ.
ΜΕΘΟΡΙΑΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΝΙΚΗΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ (1957 – 1958).
1. Κύριος Έργου: ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ.
2. Αρχιτεκτονική Μελέτη: ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ/ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (Αικατερίνη Αναστασίου Διαλεισμά, Αρχιτέκτων Ε.Μ.Π. (1951) και Μηχανικός Μελετών της Υπηρεσίας (Αριθμός Μητρώου Τ.Ε.Ε.: 4.920)).
3. Επίβλεψις: ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ/ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ/ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ (Χαράλαμπος Χρήστου Μπουγάτσος, Αρχιτέκτων Ε.Μ.Π. (1932) και Μηχανικός Μελετών παρά τη Τεχνική Υπηρεσία Ε.Ο.Τ. (Αριθμός Μητρώου Τ.Ε.Ε.: 2.039)).
4. Κατασκευή: Μη διαθέσιμον.
5. Προύπολογισμός κατασκευής: 1.000.000 δρχ.
6. Κόστος κατασκευής: 2.500.000
Τελωνείον μετ΄ εστιατορίου, αναψυκτηρίου και γραφείων εξυπηρετήσεως.
Τον Δεκέμβριον 1957 ο Ελληνικός Οργανσμός Τουρισμού απεφάσισεν την ανακατασκευήν του Μεθοριακού Περιπτέρου εις την Νίκην του οποίου το οίκημα ήτο ακατάλληλον εις κακίστην κατάστασιν. Προς τούτον μετέβη εις Νίκην ο Γενικός Γραμματεύς του Οργανισμού Νικόλαος Φωκάς όστις εξήτασεν επιτοπίως το ζήτημα και επεθεώρησεν τον χώρον ανεγέρσεως του νέου περιπτέρου. Εντός δε του αυτού μηνός εγένετο δημοπρασία προς ανάδειξιν εργολήπτου δια την κατασκευήν του Έργου. Δια λόγους καθαρώς τεχνικοοικονομικούς δεν συνετάγη νέα μελέτη δια την κατασκευήν του Έργου αλλά εχρησιμοποιήθη η μέλέτη η οποία συνετάγη δια τον Σταθμόν Ευζώνων και το Τμήμα Αρχιτεκτονικών Μελετών του Ε.Ο.Τ. (ε. α.) επήνεγκεν ωρισμένας τινάς αναπροσαρμογάς. Ούτω τον Ιανουάριον 1958, το Έργον ενετάχθη εις το Πρόγραμμα Εκτελεστέων Έργων και εκόπη προς τούτον μικροπίστωσις ύψους 1.000.000 δρχ. εκ μίας μεγάλης πιστώσεως της τάξεως των 20.650.000 δρχ. Τον Μάϊον 1958 μετέβη εις Νίκην ο Υπάλληλος του Ε.Ο.Τ. Σαραντάκος όστις εξήτασεν το ζήτημα της αγοράς εκ του Δήμου Φλωρίνης του οικοπέδου εφ’ ου θα κατεσκευάζετο το Περίπτερον.
Αύτη επερατώθη κατά Ιούνιον 1958. Τα Έργα ολοκληρώθησαν κατ’ Οκτώβριον 1958 όμως οι κάτοικοι ητώντο την κατασκευήν και ετέρου κτηρίου δια γραφεία και μίαν ισχυροτέραν γεννήτριαν δια τον ηλεκτροφωτισμόν του. Επίσης ον Ιούλιον 1960 ανεγράφη εις τας εφημερίδας της Φλωρίνης ότι ο Ε.Ο.Τ. εκωλυσιέργει την ανάθεσιν της εκμεταλλεύσεως του περιπτέρου εις μισθωτήν/μισθωτάς ίνα τούτον λειτουργήση. Η κωλυσιεργία αυτή διήρκεσεν ως του Σεπτεμβρίου 1960 και αυτό εξώργισεν τον Δήμου όστις ήγετο εις επανειλημμένας διαμαρτυρίας δια την τακτικήν ην ο Ε.Ο.Τ. ηκολούθει. Τον Φεβρουάριον 1961 μάλιστα εις μίαν εκ των πολλών διαμαρτυριών του ο Δήμος Φλωρίνης εκατηγόρει επί αδιαφορία τας Υπηρεσίας του Ε.Ο.Τ. διότι δια της κωλυσιεργίας του αυτής εκαθυστέρει πολύ η έναρξις λειτουργίας του έργου. Εις δε τα γραφεία δεν υπήρχεν θέρμανσις και πάλιν ο Δήμος δια διαβημάτων του εις τον Ε.Ο.Τ. τον Δεκέμβριον 1961 εζήτει επιμόνως την εγκατάστασιν συστήματος κεντρικής θερμάνσεως εις το κτήριον προκειμένου οι υπάλληλοι να εργάζωνται αποδοτικώτερα.
1. Εφημερίς “ΕΘΝΙΚΟΝ ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟΝ”, Φύλλον: 444, Κυριακή 11 Οκτωβρίου 1959, σελ. 01.
2. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 22/1.193, Σάββατον 06 Ιουλίου 1957, σελ. 01.
3. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 44/1.215, Σάββατον 07 Δεκεμβρίου 1957, σελ. 01.
4. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 50/1.221, Σάββατον 25 Ιανουαρίου 1958, σελ. 01.
5. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 71/1.242, Σάββατον 20 Μαΐου 1958, σελ. 02.
6. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 75/1.246, Σάββατον 14 Ιουνίου 1958, σελ. 04.
7. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 1.317, Σάββατον 24 Οκτωβρίου 1958, σελ. 01.
8. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 1.351, Σάββατον 02 Ιουλίου 1960, σελ. 03.
9. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 1.356, Σάββατον 06 Αυγούστου 1960, σελ. 01.
10. Εφημερίς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΝΗ” (Φλώρινα), Φύλλον: 1.426, Σάββατον 02 Δεκεμβρίου 1961, σελ. 01.
11. Εφημερίς “Η ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ”, Φύλλον: 116, Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 1959, σελ. 09.
12. Εφημερίς “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ”, Φύλλον: 15.884, Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 1959, σελ. 05.