Η Πλατεία του Σιδηροδρομικού Σταθμού Φλώρινας το 1957
Γράφει ο Θανάσης Βογιατζής |
Όμορφη καρτ ποστάλ του πάρκου και της πλατείας του σιδηροδρομικού σταθμού της Φλώρινας, όπως ήταν προς το τέλος της δεκαετίας του 1950. Το πάρκο κατασκευάσθηκε επί Δημαρχίας του αειμνήστου Δημάρχου Φλωρίνης Παντελή Παπαθανασίου (1885-1976), ο οποίος είχε διατελέσει Δήμαρχος για δύο συνεχείς τετραετίες (1951-1959), πραγματοποιώντας πολλά και σημαντικά έργα. Για τον Δήμαρχο Παντελή Παπαθανασίου και το έργο του, έχουμε γράψει λεπτομερώς σε παλαιότερο κείμενό μας.
Αριστερά του πάρκου, ο χώρος όπου από την δεκαετία του 1960 λειτουργεί το Δημοτικό αναψυκτήριο και δεξιά ο χώρος (δεν φαίνεται στην φωτογραφία), όπου την ίδια περίπου εποχή ανεγέρθηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης μας.
Στο βάθος αριστερά το ωραίο κτίριο του σιδηροδρομικού σταθμού, το οποίο ανεγέρθηκε αμέσως μετά τον πόλεμο. Στην θέση του υπήρχε το παλιό κτίριο του σταθμού, που είχε κατασκευασθεί τα έτη 1929-1931 και καταστράφηκε την 28-7-1944, όταν, κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής, συμμαχικά αεροπλάνα βομβάρδισαν την συγκεκριμένη περιοχή της Φλώρινας, όπου ευρίσκοντο γερμανικά στρατεύματα και πολεμικό υλικό. Το σημερινό κτίριο διατηρείται σε άριστη κατάσταση.
Η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το Μοναστήρι, που η έναρξή της χρονολογείται από τον Ιούνιο του έτους 1894, δεν συμπεριέλαβε την πόλη μας. Η επέκταση της γραμμής από Αρμενοχώρι (Μεσονήσι) προς Φλώρινα, έγινε το έτος 1931 επί κυβερνήσεως (1928-1932) Ελευθερίου Βενιζέλου (1864-1936), μετά από μακροχρόνιες ενέργειες του συμπατριώτη μας, παλιού πολιτικού και Υπουργού, προσωπικού φίλου του Βενιζέλου, αειμνήστου Γεωργίου Μόδη (1887-1975).
Σύμφωνα με εκτενές πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της γνωστής εφημερίδας της εποχής «ΤΟ ΦΩΣ» Θεσσαλονίκης της 16-5-1931, που έχω στο αρχείο μου, το πρώτο τρένο έφθασε στην Φλώρινα την Παρασκευή 15 Μαΐου 1931 και την ίδια ημέρα έγιναν με λαμπρότητα τα εγκαίνια της νέας γραμμής, παρουσία πολλών επισήμων και πλήθος κόσμου.
Για την ιστορία αξίζει να γράψουμε, ότι πριν από το 1931 οι Φλωρινώτες που ήθελαν να ταξιδεύσουν με το τρένο, πήγαιναν μέχρι τον σταθμό του Μεσονησίου με άμαξες της εποχής, τα περίφημα λαντώ.
Για την σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Μοναστηρίου και την διακλάδωσή της με την Φλώρινα, ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες δημοσιεύονται στο θαυμάσιο βιβλίο του συγγραφέα Δημητρίου Παπαδημητρίου, που έχω στην βιβλιοθήκη μου, με τον τίτλο «Οι σιδηρόδρομοι στον Βορειοελλαδικό χώρο 1871-1965», που εκδόθηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, σελ. 214-253, Θεσσαλονίκη 2005.
Με την σιδηροδρομική σύνδεση της Φλώρινας με άλλες πόλεις, που έγινε πριν από 125 περίπου χρόνια, εξυπηρετούνται κάθε χρόνο χιλιάδες συμπολίτες μας, αλλά και ταξιδιώτες από διάφορα άλλα μέρη της Πατρίδας μας και του εξωτερικού.-
Στη δεύτερη φωτογραφία μας η πλατεία όπως με προσανατολισμό από τον Σταθμό προς το κέντρο.
Θανάσης Βογιατζής
Φλώρινα 2-12-2018